İstanbul’da oturan evli ve 1 çocuk babası Özer Hazıroğlu, 2017 yılında LCD ekran televizyon aldı. Talimatlara uygun olarak kullanmasına rağmen televizyonun 5 yıl sonra ekranında apansız yatay ve dikey çizgiler oluştu. Tüketici hakem heyetine başvuran Hazıroğlu, kusur nedeniyle televizyonun satın aldığı firma tarafından değiştirilmesini talep etti.
Çekmeköy Tüketici Hakem Heyeti ise 2 yıllık garanti müddetinin geçtiği gerekçesiyle talebi reddetti. Özer Hazıroğlu, tüketici hakem heyetinin kararı üzerine avukatı Damlanur Kaya Uler aracılığıyla, 2022 yılında İstanbul Anadolu 6’ncı Tüketici Mahkemesi’nde dava açtı. Avukat Uler, Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Nezareti Genel Müdürlüğü’nün 6502 Sayılı Tüketici Muhafaza Kanunu’nun ek listesi gereği her esere kullanım ömrü biçildiği, televizyondaysa mühletin 10 yıl olarak belirlendiğini münasebet gösterip problemli eserin yenisiyle değiştirilmesini talep etti.
Ürünü satan firmaysa 2 yıllık garanti mühletinin sona erdiğini, davacıya eserin yetkili servisi tarafından sırf suram hizmeti verildiğini, davacının garanti müddeti içinde ve şikayet tarihine kadar rastgele bir sebepten arıza kaydı oluşturmadığını ve aygıta tamir süreci yapılmadığını belirtti. Ayrıyeten garanti mühleti bittikten sonra tekrar seçimlik hakkı talep edilmesi nedeniyle garanti şartlarına nazaran bu durumun kabul edilemeyeceğini de belirtip, Hazıroğlu’nun yeni eser talebinin reddine karar verilmesini istedi. Mahkeme geçen ay kararını verdi. Özer Hazıroğlu’nu haklı bulan mahkeme, televizyonun ayıpsız misliyle değiştirilmesine karar verdi.
‘KARAR EMSAL NİTELİĞİNDE’
Hazıroğlu’nun avukatı Damlanur Kaya Uler, dava süreciyle ilgili bilgi verip, mahkemenin kararının emsal niteliğinde olduğunu söyledi. Avukat Uler, “6502 Sayılı Tüketici Müdafaa Kanunu’nun ek listesi var. Bu listede elektronik aletlere bir kullanım ömrü biçilmiş. Televizyona 10 yıllık bir mühlet verilmiş. Buzdolabı ve çamaşır makinesi de 10 yıllık bir kullanım müddetine tabiler. Mesela sinema televizyon eserleri 7 yıl, radyoysa 5 yıl. Kullanım ömürleri bu formda değişebiliyor.
Ek listeye bakan vatandaşlarımız, ürünlerin kullanım ömrüne bakabilir. Bu kullanım müddetini aşmadan oluşan ayıplı eserlerde misli değişimi isteyebiliyorsunuz. Zira elinizde olmayan sebeplerden bu eserlerde arıza olabiliyor. Vatandaş bunu pek bilmiyor. Verilen garanti mühleti dışında bir şey yapamayacaklarını düşünüyorlar. Hatta garanti müddetlerini artırmak için ekstra bir para ödüyorlar. Aslında buna gerek yok. Biz de müvekkilimin 10 yıllık kullanım müddetini aşmadan 5 yıl sonunda, kullanıcı kusurunun da bulunmadığı eserdeki arıza için müracaatımızı yaptık. Mahkeme olumlu karar verip, misliyle değişim yaptı. Yeni televizyonumuzu aldık” dedi.